Chemical knowledge learning mediated by the use of experiments and didactic game

Authors

  • Marília Sagica Universidade do Estado do Pará/ Programa de Pós-graduação em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia (PPGEECA)
  • Lucicléia Pereira da Silva Universidade do Estado do Pará/ Programa de Pós-Graduação em Educação e Ensino de Ciências na Amazôbia https://orcid.org/0000-0002-5311-2407

DOI:

https://doi.org/10.14808/sci.plena.2023.034403

Keywords:

Chemistry teaching, pedagogy, early years of elementary school

Abstract

The teaching of chemistry in the early years of elementary school is extremely important, as it is at this level that the first notions of science are built, as well as the basis for concepts that will be worked on later. The present work aimed to investigate whether the adoption of experimentation associated with the use of investigative didactic games helped in the learning of the structuring concepts substance and chemical transformation by Pedagogy students, future teachers of the initial years. The research the was performed during the discipline Chemistry and Methodology for Teaching Science, taught to two classes at the University of the State of Pará. To assess the occurrence of learning, participants answered a likert form and an essay question. The textual corpus obtained was processed in the Iramuteq Software using Descending Hierarchical Classification (CHD) and Similitude Analysis (AS) methods. The data were interpreted in the light of the theoretical framework. CHD divisions were categorized as “Learning about chemical concepts” and “Understandings about chemical transformation of matter”, from which emerged the understanding of the macro and microscopic aspects of the studied phenomena. The similarity graph pointed out that the resources facilitated the construction of knowledge by pedagogues in initial training. With the integrated assessment, considering the degree of agreement and disagreement on the analyzed assertions, it was evidenced that the diversification of strategies, adequate materials, teacher mediation and accessible language, aroused interest, curiosity and predisposition for meaningful learning about knowledge exploited chemicals.

Author Biographies

Marília Sagica, Universidade do Estado do Pará/ Programa de Pós-graduação em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia (PPGEECA)

Graduada em Licenciatura Plena em Química pela Universidade do Estado do Pará (UEPA). Mestranda do Programa de Pós-graduação em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia (PPGEECA-UEPA) na linha de pesquisa Formação de Professores de Ciências e Processo de Ensino e Aprendizagem em Diversos Contextos Amazônicos. Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação e Ensino de Ciências em Contexto Amazônicos (GEPEECA).

Lucicléia Pereira da Silva, Universidade do Estado do Pará/ Programa de Pós-Graduação em Educação e Ensino de Ciências na Amazôbia

Possui graduação em Licenciatura em Química (2003), mestrado em Ensino de Ciências e Matemática (2005) pela Universidade Federal do Pará e Doutorado em Ciências Ambientais (2016) pela Universidade Federal de Goiás. Professora adjunta I da Universidade do Estado do Pará (UEPA) e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia (PPGEECA/UEPA). Possui experiência e desenvolve pesquisa em Ensino de Química e Ensino de Ciências, com destaque para a linha Estratégias Educativas para o Ensino de Ciências Naturais na Amazônia.

Published

2023-04-15

How to Cite

Sagica, M., & Pereira da Silva, L. . (2023). Chemical knowledge learning mediated by the use of experiments and didactic game. Scientia Plena, 19(3). https://doi.org/10.14808/sci.plena.2023.034403

Issue

Section

II Encontro de Pesquisa em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia