Community pharmacy internships in pharmacy undergraduate programs in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14808/sci.plena.2021.054501

Keywords:

pharmacy education, internship, community pharmacy services

Abstract

The pharmacy undergraduate programs are in curriculum change process. The experiential learning has essential role in the construction of knowledge and there is the gap in the literature about studies of this nature. This study describes organizational and pedagogical aspects of community pharmacy internships in pharmacy undergraduate programs in Brazil. This is a cross-sectional descriptive observational study on community pharmacy internships required by face-to-face pharmacy programs inaugurated before 2015 (n=288). Data were collected from documents and self-administered questionnaires by coordinators and/or teachers in charge of community pharmacy internships. The pharmacy programs (n=98) required a median of 2 [1;3] community pharmacy internships, totalizing 263.5 [146.5;405] hours, completed either in private pharmacies (76.5%; n=75), SUS pharmacies (53.1%; n=52) or university pharmacies (46.9%; n=45). Regarding pedagogical aspects, teachers visit the internship sites with a median of 5 [2;18.5] times semiannually, and only 39% (n=25) of the pharmacy programs require courses on both “social/behavioral/administrative sciences” and “clinical sciences” as a prerequisite for community pharmacy internships. The teaching-learning process most commonly used is “student observes preceptor and practices with supervision” and the assessment tool mostly used are oral/written reports (80.6%; n=79). The results reveal important organizational gaps in the internships required by pharmacy programs in Brazil, which may affect future professionals intending to work in community pharmacies.

Author Biographies

Aline Aparecida Foppa, Universidade Federal de Minas Gerais

Possui graduação em Farmácia pela Universidade Federal de Santa Catarina (2006); especialização em Saúde da Família/ Residência Multiprofissional pela Universidade Federal de Santa Catarina (2008); especialização em Atenção Farmacêutica - Formação Farmácia Clínica pelo Instituto Racine (2013); mestrado em Assistência Farmacêutica pelo Programa de Pós-Graduação em Assistência Farmacêutica (PPGASFAR) da Universidade Federal de Santa Catarina (2014). Atualmente é doutoranda no Programa de Pós-graduação em Medicamentos e Assistência Farmacêutica (UFMG). Desde 2008, é farmacêutica na Farmácia Escola da UFSC, onde tem atuado diretamente na elaboração de metodologias de ensino da prática farmacêutica e na implementação de serviço clínico no Componente Especializado da Assistência Farmacêutica. Desenvolve pesquisa nas áreas de ensino, serviço farmacêutico, saúde coletiva e doença de parkinson.

Alessandra Rezende Mesquita, Universidade Federal de Minas Gerais

Farmacêutica (2008), Mestre em Ciências Farmacêuticas (2010) e Doutora em Ciências da Saúde (2015) pela Universidade Federal de Sergipe. Professora Adjunto no Departamento de Farmácia Social da Faculdade de Farmácia da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), atualmente atuando no Departamento de Farmácia da Universidade Federal de Sergipe. Orientadora no Programa de Pós-graduação em Medicamentos e Assistência Farmacêutica da UFMG. Atuou como professora temporária no curso de Farmácia na Universidade Federal de Sergipe (Campus de Lagarto) e professora voluntária na Universidade Federal de Sergipe (Campus são Cristóvão). Trabalhou como farmacêutica hospitalar pela Fundação Hospitalar de Saúde de Sergipe. Atuante sobretudo nos temas: Comunicação Farmacêutico-paciente, Atenção Farmacêutica, Assistência Farmacêutica e Educação Farmacêutica.

Simone de Araújo Medina Mendonça, Universidade Federal de Minas Gerais

Pesquisadora, educadora e farmacêutica com experiência clínica na atenção primária à saúde. Atualmente é professora adjunta do Departamento de Farmácia Social, Faculdade de Farmácia, Universidade Federal de Minas Gerais.

Clarice Chemello, Universidade Federal de Minas Gerais

Professora do departamento de Farmácia Social, Faculdade de Farmácia UFMG. Pós-doutorado no Programa de Pós-graduação em Farmácia da UFSC (2011-2013). Doutora em Farmacia Assistencial, pela Faculdade de Farmácia da Universidad de Granada, Espanha, com qualificação "sobresaliente cum laude". Possui graduação em Farmácia e Habilitação em Bioquímica-Análises Clínicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. É membro do Grupo de Investigación en Atención Farmacéutica (CTS31) e da Cátedra de Atención Farmacéutica da Universidad de Granada na Espanha, dos grupos CNPq de Epidemiologia e Centro de Estudos em Atenção Farmacêutica da UFMG. Tem experiência profissional em Farmácia Hospitalar e Assistência Farmacêutica, atuando principalmente nas seguintes áreas: Farmácia Clínica, Atenção Farmacêutica, Farmacogenética.

Published

2021-07-01

How to Cite

Foppa, A. A., Mesquita, A. R., Mendonça, S. de A. M., & Chemello, C. (2021). Community pharmacy internships in pharmacy undergraduate programs in Brazil. Scientia Plena, 17(5). https://doi.org/10.14808/sci.plena.2021.054501