Common sense and science in the Limoeiro community

Authors

  • Rafael Pina Lima Universidade Federal de Sergipe
  • Ivanildo Santos Universidade Federal de Sergipe
  • Edson José Wartha Universidade Federal de Sergipe

Keywords:

common sense, scientific knowledge, school knowledge.

Abstract

This exploratory study we sought to identify similarities and differences between common sense ideas and scientific knowledge related to two themes proposed in the National Curriculum Parameters for the Teaching of Science in Elementary Education. The axis was Technology and Society and Earth and Universe. The results indicate that there is a greater distance between scientific models and common sense models to explain certain phenomena in the Earth and Universe axis. This hint makes us conclude that there is a deficiency in astronomy approach in elementary school or to the community, the scientific models make no sense, that is, they are alternative.

Author Biographies

Rafael Pina Lima, Universidade Federal de Sergipe

Mestrando do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Químico graduado em Licenciatura (2013) pela Universidade Federal de Sergipe - Campus Prof. Alberto Carvalho (UFS/Campus Itabaiana).

Ivanildo Santos, Universidade Federal de Sergipe

Aluno de graduação em Química pela Universidade Federal de Sergipe - Campus Prof. Alberto Carvalho (UFS/Campus Itabaiana).

Edson José Wartha, Universidade Federal de Sergipe

Possui graduação em Licenciatura em Química pela Universidade Federal de Santa Catarina (1998), Mestrado em Ensino de Ciências pela Universidade de São Paulo (2002) e doutorado em Ensino de Ciências pela USP (2013). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal de Sergipe e do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal de Sergipe.

Published

2015-06-17

How to Cite

Lima, R. P., Santos, I., & Wartha, E. J. (2015). Common sense and science in the Limoeiro community. Scientia Plena, 11(6). Retrieved from https://scientiaplena.org.br/sp/article/view/2522

Issue

Section

Escola de Verão em Educação Química e Seminário Integrador do PIBID/Química

Most read articles by the same author(s)